Wat is hier in Godsnaam gebeurd? Op de stam van een boom zit een schroeiplek in de vorm van onze oude sint. Is dit de ingang van een station? Een soort perron 9 ¾ voor Sinterklaas? Heeft hij het voorbeeld van Harry Potter gevolgd en is hij met mijter en al expres tegen de boom aan gelopen, wetende dat dit de ingang was van zijn sinterklaaswereld? Wist hij dat hij dan uit zou komen op het perron waar zijn trein naar Spanje zou staan? Of bij een koets die getrokken wordt door een vierspan onzichtbare schimmels? Of wist hij dat hij zou belanden bij een moderne taxi die ‘ookzosnel’ zijn ritjes rijdt? Heeft zijn vliegende vaart deze roetplek veroorzaakt? Is hij net voor zijn verjaardag met een noodgang teruggekeerd naar Spanje, omdat hij het niet meer zag zitten in ons verdeeld discussiërende multiculturele landje? Of is het een sinterklaasportaal waar inmiddels zoveel hulpsinten doorheen zijn getransporteerd dat het door al die wrijving is gaan roken een er een verkoold sint silhouet overbleef? Al deze ‘speculasies’ maken het alleen maar raadselachtiger. Kon de boom maar praten. Dan kon hij het antwoord geven. Misschien is de oplossing veel aardser. Sint wilde wellicht een punt zetten achter de zwarte pieten discussie door zelf ook roetvegen te gaan dragen. In het kader van gelijke ‘bisschoppen’, gelijke kappen. Dan is dit mogelijk een stempelplaats waar je als sint of hulpsint zonder schoorsteen-roetsj in één klap compleet voorzien bent van zwarte strepen. Sint kán gedacht hebben: geen gezeur meer over wit of zwart. Vanaf nu heeft de hele pietengarde inclusief de sint en zelfs zijn trouwe schimmel Ozosnel een roetveeg dessin. Een laatste mogelijkheid is een wat treurige. Wellicht zag sint geen heil meer in zijn baantje en heeft hij door zijn pensioendrift vlam gevat toen hij tegen deze boom leunde. Hopelijk is hij nog nét op tijd tot bedaren gekomen, zodat pakjesavond toch gewoon door kan gaan. Sint mag zichzelf dan ‘beroeten’, maar als schuimpje bij pepernoot komt lijkt toch geen type dat roet in het eten gooit. Iedereen die wil weten of sint echt aangebrand was, zou de zak en de cadeautjes eens goed kunnen nakijken op vlekken. Want zoals een oud gezegde duidelijk maakt: “die met roet handelt, maakt zijn vingers vet”.

